Follow by Email

Ahad, 1 Januari 2012

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU MASEHI 2012

 
Salam buat semua rakan yang mengenali diri ini semoga dirimu semua sentiasa berada di dalam peliharaan Allah swt selalu hendaknya. Hari ini 01.01.2012 merupakan hari baharu pada tahun baharu 2012. Ini bermakna kita bertambah usia setahun lagi dari segi perkiraan dunia. Perkiraan kematian bermakna kita semakin dekat dengan ajal yang telah dijanjikan oleh Allah yang telah tersurat untuk kita.Kepada rakan-rakan yang bangun awal pada pagi ini saya ucapkan tahniah kerana anda berjaya menjadi seorang manusia yang kuat dan lebih-lebih lagi bangun dan menunaikan perintah Allah yakni sembahyang subuh. Yang cemerlang lagi dapat solat subuh berjemaah di masjid atau di surau atau di rumah bersama ahli keluarga. Sepatutnya inilah yang berlaku kepada kita semua sebagai hamba Allah yang bersyukur.


      Namun dalam banyak hal, pada pagi ini ramai yang bangun lewat dan tertinggal solat subuh. Jika ditinjau dan dibuat kajian beginilah situasi pada pagi tahun baharu Masehi. Kenapa jadi begini?Jawabnya sebab semalam ramai yang berjaga malam untuk menyambut detik 12 malam penanda masuk tahun baharu. Akibatnya ramai yang tidak dapat bangun awal pada pagi ini.
      Sekarang kita dapat lihat agak berlakulah sedikit perubahan dalam program ambang tahun baharu dimana ada pihak-pihak yang mengadakan program sambutan bercorak keagamaan seperti solat maghrib berjemaah,kuliah maghrib,solat isyak berjemaah,ceramah perdana tentang tajuk-tajuk sebagai individu muslim dan bermacam-macam program yang baik-baik. Namun budaya sambutan fesyen lama masih popular dan menjadi kegilaan anak muda masa kini. Budaya berhibur dengan konsert-konsert yang melalaikan dan bergaul bebas antara lelaki dan wanita dilihat sebagai satu budaya dalam masyarakat. Yang paling menghairankan pihak pemimpin turut sama hadir di dalam majlis sebegini dan tidak nampak rasa ingin mengubah fenomena ini ke arah yang lebih baik. Ini menunjukkan pihak kerajaan juga turut sama menjadikan rakyatnya rosak disebabkan pengajuran program yang begini.Tidak perlu dijelaskan lagi kerana semua pihak maklum dengan perkara ini.Maksiat dan persetubuhan haram berlaku cukup banyak pada malam tadi. Akibatnya kita akan mendengar berita anak dibuang pada bulan september dan oktober nanti.Bulan-bulan ini merupakan bulan pembuangan bayi. Pada masa itu,kita akan mempersalahkan individu tersebut dan orang itu serta orang ini. Sebenarnya kita terlibat sama kearah menyumbangkan perkara ini.
        Marilah kita merenung sejenak dengan apa yang berlaku semasa sambutan tahun baharu Hijriah. Sepatutnya sambutan tahun baharu inilah yang kita sambut sebab tahun baharu kita. Ini sebaliknya yang berlaku.Jika ini berlaku maknanya kita masih terikat dengan budaya penjajah. Kita mengaku kata merdeka,namun merdekakah kita jika masih lagi menyambut tahun baharu penjajah.Cukup sekadar mengingati dan mengucap syukur apabila tiba tahun baharu masehi kerana tahun ini digunakan secara antarabangsa di seluruh dunia.Semoga semua pihak dapat mengambil iktibar dengan perkara-perkara yang berlaku di dalam negara kita.
        Akhir kalam saya dan seisi keluarga sekali lagi ingin mengucapkan salam tahun baharu 2012 untuk semua pembaca dan sahabat handai yang mengenali diri saya. Begitu juga bekasan anak didik saya yang menbaca coretan ini tak kira dimana anda berada. Semoga tahun baharu 2012 ini akan menjadikan anda semua sebuah kejayaan dan pencapaian yang lebih baik. Kata bijakpandai semalam adalah sejarah,hari ini adalah kenyataan dan esok belum pasti. Oleh itu kejarlah peluang yang ada pada hari ini sebaik mungkin untuk mencapai kejayaan pada esok hari semoga sejarah semalam yang ditinggalkan adalah sejarah yang gemilang buat pedoman orang kemudian.
        Sekian.