Ahad, 25 Disember 2011

Kalendar Kuda

 
   
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.      

Selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad saw,kaum keluarganya,para sahabat ,dan seluruh umat Islam sama ada yang hidup atau telah meninggal dunia.

Pada pagi ini teringat akan satu perkara yang selalu orang ingati apabila di penghujung tahun dan juga dia wal tahun. Azam tahun baharu,bukan azam yang saya maksudkan,tetapi kalendar. Ramai orang sibuk dikala hujung tahun untuk mencari kalendar tahun baru. Ada yang membeli dari kedai buku dan menempah di kedai cetak sebagai koleksi peribadi. Kalendar terdiri dari pelbagai bentuk. Ada yang dicetak seperti kad perniagaan,ada dicetak seperti poster dan yang paling digemari sekali ialah kalendar Kuda.Biasanya Kalendar Kuda akan diberi secara percuma oleh kedai-kedai runcit dan kedai-kedai biasa. Syarikat yang mengeluarkan kalendar ini akan mempamerkan lambang perniagaan mereka di sebelah atas Kalendar.

 


Perbuatan ini merupakan satu promosi ke atas perniagaan mereka. Orang akan simpan promosi ini sampai habis tahun. Berkesan sungguh promosi ini. Semalam semasa saya menghadiri kenduri kahwin ,saya telah dihadiahkan dengan kuih-muih dan sebuah kalendar. Bagus sungguh idea ini. Baru-baru ini saya dihadiahkan juga kalendar benbentuk kad perniagaan oleh pasangan mempelai yang mana siap dicetak gambar pasangan tersebut. Satu idea yang baik supaya orang ingat pasangan tersebut dan mendoakan kebahagian mereka. Apapun kalendarnya kalendar kuda yang paling popular. Kenapa kalendar kuda popular. Ini menjadikan satu kajian . Kalau difikirkan dengan akal yang waras kita cuma boleh dapat 2 atau 3 alasan. Namun kalau kita tanya peminat kalendar ini pelbagai alasan dapat kita jumpa.Dari segi fikiran saya,kalendar kuda ini sebenarnya mudah dilihat. Sekali tengok boleh nampak semua tarikh dalam bulan tersebut. Kedua ia merangkumi semua bulan dalam tahun itu.Maknanya kita boleh merujuk bulan mana yang kita mahu sama ada sebelum ,semasa,atau selepas,asalkan kita tidak koyak bulan-bulan yang lepas. Selain itu,Kalendar Kuda menunjukkan tarikh untuk tahun-tahun lain seperti tahun Hijriah(Islam),tahun Cina dan India.Inilah kehebatan kalendar kuda. 

         Melalui tinjauan yang saya buat, ramai memberi alasan bahawa kalendar ini menunjukkan waktu Cuti Umum , Cuti Perayaan di Malaysia dan yang paling penting Cuti Sekolah. Kata orang lama-lama kalau nak tahu hari raya puasa atau raya korbanpun kena tengok kalendar kuda kerana ketepatannya menyamai tarikh hari raya yang ditentukan dengan melihat anak bulan. Kepada kaki judi pula , tarikh perlumbaan kuda merupakan satu tarikan kepada kalendar kuda ini.Selain itu kalendar kuda juga mempunyai keunikannya iaitu dapat menunjukkan tahun dari segi kepercayaan masyarakat cina. sebagai contoh tahun 2012 merupakan tahun Naga. Tahun Naga merupakan tahun yang baik dalam kepercayaan masyarakat cina kerana tahun ini boleh memberikan keuntungan dan kekayaan yang besar.Kita juga boleh mengetahui tahun kelahiran kita,tahun apa. Sebagai contoh anda lahir pada tahun 1980,tahun kelahiran anda ialah tahun monyet.Jadi anda mungkin mempunyai perlakuan atau perangai seperti monyet.Maksud saya kalau baik perangai baik seekor monyet,kalau jahat perangai jahat seekor monyet. Bukan saya mengatakan anda monyet.
Penyataan minggu sepanjang tahun telah siap dinyatakan di bahagian bawah setiap hari sabtu.Anda juga boleh mengetahui Hari Lahir setiap Raja melayu yang ada di Malaysia.Selain itu,disetiap hujung bulan akan disediakan ruang -ruang untuk menulis memo atau perkara penting. Ramai pengguna akan terus menanda di atas tarikh kalendar tersebut.
         Secara keseluruhannya bolehlah dikatakan bahawa Kalendar Kuda mempunyai pelbagai guna dan amat sesuai untuk rakyat Malaysia.Sekiranya habis tempoh kertas kalendar ini akan digunakan untuk membungkus barang ,biasanya di kedai-kedai hardware,pekedai akan membungkus skru atau paku kecil. Itulah kehebatan KALENDAR KUDA.